20
May

Interviu între oglinzi paralele

   Posted by: Dan   in Interviu, Scripta Manent

«Medicina este soţia mea legitimă, iar literatura este amanta mea; când mă plictisesc de una, îmi petrec noaptea cu cealaltă.» ~ Anton Pavlovici Cehov

Bulgakov, Cehov, Cronin, Doyle, Keats, Maugham, A. Munthe, de Musset, Rabelais, von Schiller, dar şi Constantin Bălăceanu-Stolnici, Ion Cantacuzino, Gr. T. Popa (alias Paul Gore), Ion Vianu, V. Voiculescu şi C.D. Zeletin; tot atâţia medici-scriitori, poate cei mai cunoscuţi. V-aţi întrebat vreodată de ce sunt atraşi medicii de literatură, de ce simt nevoia de a scrie? Să fie oare principiile enunţate de Hippocrate, asumarea unor anumite şi serioase îndatoriri morale, ceea ce îi inspiră şi le stimulează avântul creator? “Dacă voi respecta acest jurământ şi nu îl voi călca, viaţa şi arta mea să se bucure de renume şi respect din partea tuturor oamenilor; dacă îl voi trăda devenind sperjur, atunci contrariul.”
La lista neexhaustivă de mai sus am să mai adaug un nume: Melania Bancea, o Doamnă a medicinii, dar si a literaturii româneşti contemporane. Ca să nu fiu acuzat de blasfemie pentru că i-am rezervat un loc alături de titani ai literaturii, vă dau două argumente: a) scrie bine, cu un manierat simţ al umorului şi b) are enormul avantaj că este contemporană cu două milenii, dar şi martora incredibilelor transformări care le caracterizează. După părerea mea, dacă va şti să beneficieze de aceste majore privilegii, cu siguranţă va fi menţionată într-o viitoare Istorie a Literaturii.

Melania Bancea“– Ştii, parcă văd acolo, înăuntrul creierului, cum se adună câţiva neuroni săltăreţi, îşi fac o canapea moale din grămada de substanţă albă în care se cuibăresc şi încep să se înghiontească, să se dea rotunzi şi să-şi dea coate, să se-ncaiere de să iasă scântei… După un timp, din atmosfera incandescentă care îi înconjoară, încep să se cristalizeze cuvinte, gânduri dezlânate, multe inutile, pe care le desfac cu gheruţele dendritelor şi le dau la o parte printr-o mişcare scurtă a codiţelor axonale… uneori însă din joaca lor ţâşneşte Întrebarea… Apoi, dacă tot au văzut că sunt în stare de ceva, încep să se frământe să găsească Răspunsul. Aici, e însă mai greu… Încep să foiască neliniştiţi… deja nu mai este doar o joacă… În cele din urmă, adorm… şi visează. Muzica este visul lor colectiv. De multe ori este şi Răspunsul. ( . . . )”

Fragment din “Dublu orb” de Melania Bancea,
un nou roman care urmează să fie încredinţat tiparului în 2010.


Ca de obicei, am formulat puţine întrebări, complet neconvenţionale şi (aparent) haotice. Scopul urmărit este acela de a vă invita pe dvs., cititorii, să continuaţi interviul prin intermediul secţiunii de comentarii, să aflaţi tot ceea ce v-ar putea interesa despre cărţile, persoana şi personalitatea amabilei doamne Melania Bancea.

1. OMUL

Câte meserii aveţi, doamnă Melania Bancea? (Mamă-soţie-stăpâna casei-soră-mătuşă-cumnată, medic, scriitor, blogger-internaut.)
Melania Bancea: Doar una, cea de medic. Celelalte au venit în mod firesc, odată cu vârsta. La 20 de ani, soţie; la 21, mamă, la 40 şi ceva scriitor şi ziarist, iar acum blogger…

Nu vă întreb, după binecunoscutul model, “Ce aţi făcut în ultimii 5 ani?”; vă întreb, în schimb, cum v-aţi împărţit între atât de multe ocupaţii?
M.B.: Nu ştiu. Sincer, nu ştiu. Am orele de consultaţii când nu pot face nimic altceva decât asta; în rest, probabil că le amestec, le suprapun, mai fur si din timpul de somn…

Cum vă simţiţi mai bine: olteancă sau ardeleancă? (Comuna dunăreană Rast ori reşedinţa de judeţ, recunoscut centru universitar, Târgu Mureş.)
M.B.: Româncă. Nu vreau să sune emfatic, dar aşa mă simt. Am trăit în toate provinciile istorice ale României, aşa că nu sunt ataşată decât de satul bunicilor mei, în care am stat, cu mici întreruperi, până la 7 ani. Iar Rastul de care aţi amintit, nu era nici pe departe un sat sărac. Aveau grădini impresionante, de care se ocupau cu multă pricepere, aşa că o duceau destul de bine. Un sat cu adevărat sărac era Cernăteşti, la graniţa cu judeţul Mehedinţi. Şi acolo am fost medic. Comunitate săracă, oameni răi. Nu ştiu, erau aşa din cauza sărăciei, sau erau săraci din cauza răutăţii lor… Capra vecinului, deh!

Apropo de capră! Am aflat că sunteţi o mare iubitoare de animale; le preferaţi pe cele (aşa-numite) sălbatice, ori pe cele gata deprinse cu omul şi casa acestuia?
M.B.: Îmi plac ambele tipuri de animale. Poate din cauză că sunt sincere în comportament. Cele sălbatice de pildă, ucid doar pentru a se apăra sau a-şi asigura subzistenţa, lor şi puilor; tezaurizează doar pentru a avea provizii în anotimpul vitreg, nu pentru a face comerţ… Mă rog, sunt cam puerile exemplele, dar vreau să spun că şi cele mai feroce animale acţionează doar pentru satisfacerea instinctului de perpetuare a speciei, pe când la noi, oamenii, cruzimea e de cele mai multe ori gratuită sau, în orice caz, „justificată” de cauze prea puţin nobile.

Cât de descifrabil scrieţi? (Oribil ca un medic ori caligrafic precum un scriitor de la sfârşitul secolului al XIX-lea.)
M.B.: Sunt un caz atipic de medic: scriu frumos şi citeţ. O fac instinctiv, dar şi din respect pentru ceilalţi. Deşi, în meseria noastră, uneori e bine ca pacientul să nu înţeleagă exact ce ai vrut să spui. Nu de alta, dar când văd scris, de pildă, cuvântul „tumoră”, gândul îi duce imediat la cancer, ignorând faptul că orice proliferare de ţesut se numeşte aşa. Deci, revenind la întrebarea dumneavoastră, aş putea spune că scriu ca un scriitor de la sfârşitul veacului al XIX-lea.

2. MEDICUL

Spuneaţi cândva că o anumită carte v-a convins să vă faceţi medic. Vă menţineţi declaraţia? Care este acea carte?
M.B.: „Gran Canaria”, dar şi „Citadela”, ambele ale lui A. J. Cronin. Iar dintre filme, „Fascinaţie” a lui Alfred Hitchcock, cu Ingrid Bergman şi Gregory Peck. După ce l-am văzut, am dorit cu ardoare să mă fac psihanalist, fără a şti că nu exista specialitatea aceasta în medicina românească. Exista însă Psihiatria. De care m-am lecuit după primul stagiu într-o clinică de specialitate. Nu am putut accepta faptul că la noi se practicau metode cvasi-naziste de tratament şi aici mă refer la celebrele electroşocuri, „absenţele”, cum le numeau pacienţii; absenţe din propria viaţă…

Astăzi, când cunoaşteţi şi partea mai puţin ştiinţifică, aceea administrativă, a nobilei dv. îndeletniciri, aţi recomanda şi altora să vă urmeze exemplul?
M.B.: Nu, dacă vor să fie medici cum am visat să fiu eu. E prea puţină medicină şi prea multă birocraţie, contabilitate, informatică, lipsuri materiale şi organizatorice.

Majoritatea bolilor se vindecă în 7 zile cu tratament sau într-o săptămână fără. Sunteţi de acord cu acest gând înţelept?
M.B.: Păi, mi-aţi sugerat răspunsul! Lăsând gluma la o parte, cred foarte mult în capacitatea de autovindecare a oamenilor, în călirea organismului prin mijloace naturale; în imunitate, la urma urmei. De aceea nici nu m-am vaccinat împotriva gripei porcine, aşa cum nu am făcut-o nici împotriva celorlalte tipuri de viroze respiratorii; administrând atâţia anticorpi prefabricaţi, organismul nostru se dezobişnuieşte să producă proprii anticorpi, deci devenim mult prea vulnerabili şi dependeţi de lucruri exterioare nouă.

3. SCRIITORUL

“Hiatus”, “Iubire cu înlocuitori” şi “Al optulea” – triptic sau trei poveşti distincte?
M.B.: Şi, şi. Au un fir roşu, numit naratorul. Toate au ca personaj principal o femeie, iar din faptul că aceasta este surprinsă la vârste diferite, s-ar putea crede că e vorba de una şi aceeaşi. În realitate, cele trei eroine se deosebesc destul de mult una de alta sau -cel puţin- asta am urmărit.

Spuneţi că “toate au ca personaj principal o femeie, iar din faptul că aceasta este surprinsă la vârste diferite, s-ar putea crede că e vorba de una şi aceeaşi.” – Este scriitura dv. autobiografică? Cât reprezintă ficţiune şi cât experienţă proprie?
M.B.: Trebuie să recunosc că în „Iubire cu înlocuitori” -şi aici este prima dată când recunosc asta!- partea autobiografică are o pondere destul de mare. În cea de a doua, doar o treime se poate regăsi în trecutul meu, într-o formă sau alta, şi anume partea care descrie adolescenţa eroinei. A treia e şi mai puţin autobiografică decât celelalte. Iar ultima, cea publicată pe blog, nu mai are aproape deloc elemente de genul acesta, ea cuprinzând însă o parte din poveştile auzite de mine de-a lungul vieţii… Dacă mă gândesc mai bine, poate şi ea e autobiografică, în măsura în care acestea (întâmplările) ne influenţează, ne impresionează, lasă urme în noi…
Una din temele “Dublului orb” este însă tocmai aceasta: cât e realitate şi cât ficţiune într-o operă literară. Şi, mai ales, cât şi cum putem folosi experienţele personale (care implică de obicei şi alţi oameni) ca sursă de inspiraţie. Avem dreptul ca, în numele unei creaţii artistice, să dezvăluim părţi din viaţa prietenilor, iubiţilor, cunoştinţelor noastre?!

Când scrieţi, cum scrieţi? (Preferaţi anumite ore din zi, aveţi anumite tabieturi legate de scris.)
M.B.: Tabieturi n-am. Scriu când mă pocneşte inspiraţia. Nu este o exprimare prea elegantă, dar alta nu găsesc să sugereze mai bine ce se întâmplă atunci. De exemplu: privesc la televizor, sau mă joc cu copiii, sau grădinăresc şi, deodată, îmi vine în minte o idee de carte. Încerc s-o ignor, dar ea persistă, mă împiedică să adorm seara, mă trezesc cu ea dimineaţa, aşa că n-am ce face: iau un creion şi o hârtie, sau mă aşez în faţa computerului şi o scriu. Mai bine zis, pare că se scrie singură, pentru că mi se întâmplă să recitesc ceva ce am publicat mai demult şi să nu recunosc frazele, cuvintele, de parcă le-ar fi scris altcineva. Ideile, da; formularea, nu. Sunt sigură că dacă ar trebui să le rescriu, ar ieşi altceva. Nu neapărat mai bun, ci altceva, altfel.

Urmează “Dublu orb”; când?
M.B.: Dacă reuşesc să mă întâlnesc cu editorul meu, pentru că amândoi suntem foarte ocupaţi, sper că se va întâmpla în anul acesta. Nu de alta, dar soţul meu m-a avertizat că e cazul s-o public pentru că realitatea va depăşi în curând ficţiunea din carte. Dacă numai în asta constă valoarea ei, atunci chiar nu trebuie să mă grăbesc.

Faptul că l-aţi “publicat” mai întâi pe internet nu dăunează ulterior vânzării cărţii?
M.B.: Nu ştiu. N-am mai avut până acum o asemenea experienţă ca să am idee. Cu toate acestea, nu cred că a fost citită de mai mult de 50 de persoane, să zicem, ori publicul la care aspir eu sper să fie mai numeros. Oricum, am impresia că bloggerii citesc mai mult bloguri decât cărţi. Ar fi bine să mă înşel…

Dacă aţi locui/ scrie în Bucureşti, v-ar avantaja aceasta în vreun fel?
M.B.: Am locuit în Bucureşti, şi nu mi s-a părut cu mult diferit de alte locuri. Da, e mai întins ca suprafaţă, dar oamenii trăiesc tot într-un spaţiu de mărimea unui orăşel; îşi fac cumpărăturile de la magazinele din apropiere, îşi duc copiii la şcolile din cartier şi îi scot la joacă în parcurile de lângă blocuri, socializează în restaurantele şi pe terasele din vecinătate… Scrisul presupune o oarecare retragere din lume. Cred că poţi fi singur şi în mijlocul celei mai mari aglomeraţii umane dacă asta vrei sau asta îţi face bine. Dacă aş avea într-adevăr ceva de spus, aş putea-o face oriunde: în vârful muntelui, în provincie sau în capitală.

Dan Brown sau Agatha Christie?
M.B.: În mod cert, Agatha Christie. O scriitoare mare şi o femeie remarcabilă. I-am citit toate romanele poliţiste, dar şi „O autobiografie” -remarcaţi subtilitatea titlului!- carte pe care n-ar trebui s-o rateze niciun intelectual.

4. BLOGGERUL

Presupunem că toate domeniile de internet silavaracald (.ro .com .net .org .eu .wordpress.com etc.) ar fi fost deja înregistrate. Daţi-ne alte două nume pentru pagina/ blogul dv.
M.B.: Poate: „Eu, în colţul meu”. Sau poate: „Zâmbeşte, mâine va fi mai rău” …

20.08.2009: “vrei să fii trendy, blog-hează-te! o face toată lumea, aşa că de ce nu aş încerca şi eu să mă dau rotundă?!…” – cu aceste cuvinte începea primul dv. articol de bloggeriţă, care se încheia emoţionant cu o întrebare retorică: “ce-o fi ăla Permalink?!” Astăzi, după 9 luni şi aproape 400 de articole, ştiţi ce e ăla Permalink?
M.B.: Nu. Nu ştiu nici acum. Poate-mi spuneţi dumneavoastră! :)

20.08.2009: 5 comentarii / 20.04.2010: 412 comentarii. Cum comentaţi?
M.B.: Se putea şi mai rău! :)

———————————-

Aşa cum se obişnuieşte în interviurile din Zia®ul de la 5, vă las ultimul cuvânt:
M.B.: În primul rând, vă mulţumesc pentru iniţiativa dumneavoastră de a-mi lua un interviu în acest mod inedit încă pentru mine. În al doilea, vreau să remarc calitatea deosebită a blogului dumneavoastră. Şi asta n-o spun din politeţe. Când l-am recomandat unei prietene, i-am zis că se va simţi acolo ca într-un salon din lumea bună pariziană, populat cu domni curtenitori, cultivaţi, subtili şi doamne spirituale, cochete, sclipitoare. O oază de bun gust într-o lume imundă. În al treilea rând, trebuie să recunosc că am emoţii mari legate de întrebările care mi se vor pune de către comentatorii dumneavoastră.

Tags: ,

This entry was posted on Thursday, May 20th, 2010 at 12:00 am and is filed under Interviu, Scripta Manent. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

142 comments so far

 1 

Cum fac de obicei, îmi rezerv primul comentariu:
- mulţumesc încă o dată doamnei Melania Bancea pentru bunăvoinţa cu care a acceptat să răspundă unui interviu mai puţin convenţional, dar şi pentru răbdarea de care a dat dovadă în ultimele zece-douăsprezece zile;
- mă aştept să continuaţi seria de întrebări şi să “rotunjiţi” imaginea abia creionată mai sus;
- interviul este astfel setat încât să rămână pe prima poziţie până miercuri la ora 23.59; aşa aveţi timp suficient să întrebaţi, să comentaţi, să reveniţi ori să vă clarificaţi orice nelămurire;
- datorită programului încărcat al doamnei Bancea, este posibil ca replicile domniei sale să fie postate seara târziu, dar este cert că niciun comentariu, nicio întrebare, nu vor rămâne fără răspuns;
- singurele mele intervenţii mai jos vor fi strict de ordin tehnic: întrucât mă aştept la multe întrebări, am să editez comentariile doamnei astfel încât răspunsul să apară imediat după întrebare, indiferent de ora sau ziua postării.

Vă mulţumesc anticipat pentru completările aduse şi vă doresc inspiraţie maximă!

Nu pot încheia fără să vă dedic, doamnelor şi domnişoarelor care citiţi şi/ sau comentaţi acest interviu, un buchet de dalii hamburgheze şi o superbeţe de polcă, Freikugeln Op. 326, semnată Johann Strauss fiul:

May 20th, 2010 at 12:01 am
 2 

“Încerc s-o ignor, dar ea persistă, mă împiedică să adorm seara, mă trezesc cu ea dimineaţa, aşa că n-am ce face: iau un creion şi o hârtie, sau mă aşez în faţa computerului şi o scriu.”

De ce ati incerca sa ignorati un dar asa de frumos? :)

May 20th, 2010 at 12:22 am
 3 

@Oana
Poate din inconştienţă. Sau mă joc cu destinul. Sau poate pentru că sunt convinsă că dacă acel lucru va trebui să iasă la iveală, o va face oricum. De altfel, aşa cum am mai spus, am convingerea că sunt doar un canal de comunicare a ceea ce există în jurul nostru sub forma unui nor de gânduri, idei, impresii…

May 20th, 2010 at 12:23 am
Denisa Sandoiu
 4 

Putem gasi in librarii cartile publicate de dvs.?

May 20th, 2010 at 12:25 am
 5 

@Denisa Sandoiu
Primele două au avut mai mult o răspândire locală. “Hiatus” însă a fost distribuit în toată ţara, dar nu ştiu exact unde şi dacă mai există sau s-a epuizat.
Trebuie să recunosc că sunt o mamă rea: după ce le dau drumul în lume, nu mă mai interesez de soarta lor. Nici măcar nu am mers la centrul de librării, când mai exista aşa ceva, ca să-mi cer banii pe exemplarele vândute. Şi asta nu pentru că nu aş avea nevoie de ei, ci dintr-un sentiment oarecum ciudat: scriu din plăcere, ori din plăcere nu-mi place să fac bani. :)

May 20th, 2010 at 12:26 am
Monica
 6 

Ce v-a determinat sa scrieti? Si de ce tocmai la 40 de ani?
(Felicitari d-lui Costinas pentru noul interviu!)

May 20th, 2010 at 12:30 am
 7 

@Monica
O experienţă personală dureroasă, de amintirea căreia mi-era greu să scap şi ajunsese să-mi vicieze viaţa. Soţul meu mi-a spus atunci: “Ştiu că ţii un jurnal. Acolo nu reuşeşti decât să-ţi amplifici starea asta, tot disecând-o. De ce nu încerci să pui pe hârtie toată întâmplarea în mod obiectiv, ca privită de cineva din afară?”
Asta am făcut. Nu i-am spus nimic, dar a remarcat că, după un timp, am devenit mult mai detaşată şi senină decât înainte vreme. Şi m-a întrebat cum de s-a întâmplat minunea. I-am spus că i-am urmat sfatul. M-a rugat să-i dau şi lui să citească. Scrisesem totul pe computer, aşa că nu i-a fost greu să parcurgă acele zeci de pagini într-o noapte. După vreo lună, vine acasă de la serviciu şi îmi spune: “Cred că m-am însurat cu o scriitoare!” Printase ceea ce scrisesem şi dăduse manuscrisul unui editor, care l-a găsit destul de bun pentru o începătoare ca mine. N-a mai trebuit decât să-i adaug vreo două capitole, după care l-am publicat.

May 20th, 2010 at 12:31 am
Monica D.
 8 

Spuneati ceva despre gradinarit. Foarte interesant de aflat faptul ca o doamna-medic-scriitor-blogger-etc. are timp de asa ceva. Felicitari! Si ce anume cultivati: flori, poate un mic ghiveci cu ardei iuti, sau o gradina in adevaratul sens al cuvantului?

May 20th, 2010 at 1:09 am
 9 

@Monica D.
Drept să spun, o fac printre picături. Am o mică grădină în faţa casei, în care cultiv mai ales trandafiri şi bujori. Mai am un rond în spatele casei, aproape compromis de incursiunile câinelui şi ale pisicii, care îl găsesc foarte potrivit pentru zbenguielile lor zilnice.
Aş vrea să am mai mult timp pentru asta, dar nu reuşesc decât destul de rar, aşa că grădiniţele mele sunt un pic cam sauvages, ca şi mine. :)

May 20th, 2010 at 1:10 am
Christian
 10 

Va admir locvacitatea (in sensul bun, acela al usurintei cu care scrieti, dar si al spontaneitatii cu care va exprimati), felicitari!
Am “rasfoit” putin blogul dv. si am citit o autocaracterizare interesanta, citez din memorie: “uneori da, sunt «misogina»”.
Chiar sunteti, doamna Melania?

May 20th, 2010 at 1:46 am
 11 

@Christian
Da, sunt. Poate din cauză că ştiu de ce sunt capabile femeile când îşi pun în minte ceva. De aceea am pretenţii destul de ridicate de la ele şi, uneori, mă dezamăgesc.
Poate că le cer eu prea mult: să fie îngrijite, cultivate, spirituale, jucăuşe, combative, delicate, profunde şi superficiale în acelaşi timp… Nu ştiu. :)

May 20th, 2010 at 1:47 am
Mica
 12 

“Nu, dacă vor să fie medici cum am visat să fiu eu.”

1. Cum ati visat dumneavoastra sa fiti medic?
2. Cat din vis s-a transformat in realitate?
3. Credeti ca aspirantii de azi la statutul de medic viseaza in acelasi fel?

May 20th, 2010 at 2:59 am
 13 

@Mica
1. Am visat să fiu mai degrabă medic de suflete decât de trupuri, pentru că -am convingerea- de cele mai multe ori, boala de acolo vine. De pildă, am avut o pacientă, Piri-neni (vă daţi seama că numele nu este real), măcinată de boli cum puţini oameni am văzut. Şi totuşi… dar mai bine citiţi postarea pe care i-am dedicat-o: Rămas bun, Piri-neni!
2. Să spunem că aproximativ 40%. Restul de 60% nu îl consider eşec, ci neşansă. A medicilor şi pacienţilor deopotrivă.
3. Şi printre ei sunt oameni şi oameni. Sunt convinsă că există încă destui care fac medicina din pasiune şi nu o consideră doar o sursă de înnavuţire. Dar le va fi greu, cel puţin dacă se perpetuează starea de lucruri de acum.

May 20th, 2010 at 3:00 am
 14 

Toata admiratia mea se indreapta spre tine Melania, consider ca a fi scriitor pe langa meseria de medic, este ca si un pansament steril pentru suflet. Spune-mi, te rog, atunci cand comunici diagnosticul unui pacient care are o problema grava, cum i te adresezi, cum i-l aduci la cunostinta? Ii spui pur, simplu si concis, cum de altfel ai zis ca scrii? “Sunt un caz atipic de medic: scriu frumos şi citeţ” sau preferi varianta: “Deşi, în meseria noastră, uneori e bine ca pacientul să nu înţeleagă exact ce ai vrut să spui.”?
Cu toata stima, Elena.

May 20th, 2010 at 7:32 am
 15 

@Elena Bissinger
Din păcate, aici nu există încă reguli bine definite, protocoale, ca în alte ţări, unde ţi se spune clar cum trebuie să comunici o astfel de veste pacientului. Este una din lipsurile şcolii româneşti de medicină.
Personal, prefer să-l iau pe pacient mai pe departe, să-l îndrum spre specialiştii care-i pot elucida diagnosticul, deşi, în majoritatea cazurilor, simt când este vorba despre ceva incurabil.
De cele mai multe ori se întorc deja informaţi de către colegii mei, aşa încât nu-mi rămâne decât să stabilim împreună conduita de viitor.
Nu am avut însă “sufletul” să-i spun până acum niciunui pacient în faţă că are o boală din cauza căreia va muri în scurt timp, pentru că ştiu ce impact negativ poate avea asta asupra evoluţiei lui ulterioare. Pur şi simplu, cu o vorbă prost aleasă, îi poţi grăbi sfârşitul. Prefer să-l încurajez şi să-l ajut cum ştiu mai bine.
Nici măcar prietenei mele cele mai bune nu i-am putut spune în faţă: “Ai cancer şi din asta o să ţi se tragă sfârşitul!” Cu toate astea, am stat lângă ea până cu câteva ore înainte de a se stinge, deşi era deja în spital, la reanimare. Sper să-mi fi sesizat prezenţa…

May 20th, 2010 at 7:33 am
 16 

Felicitari pentru interviu, felicitari doamnei Bancea pentru ca a gasit o forma de a imbina si bucura, poate chiar si din lucruri marunte, demult uitate in viata noastra cotidiana.
Totusi, cum sunteti perceputa in colectivul medical ca si scriitor? Cele 2 planuri se imbina?
Cat de mult se arata latura artistica, cea de scriitor, in fata unui pacient?

Va multumesc frumos si va doresc multa sanatate, colegii mei (internauti) :)

May 20th, 2010 at 8:07 am
 17 

@Mihai
Poate că n-o să mă crezi, dar sunt puţini dintre colegii mei care-mi cunosc acest aspect. Poate şi pentru că sunt de felul meu mai retrasă şi discretă. (Mda, nu s-ar zice, după cât de limbută sunt pe blog. :) În viaţa de zi cu zi, sunt mai degrabă un ascultător decât un vorbitor. Poate că de aceea comunic mai bine în scris decât verbal.) Sau poate şi pentru că scriu sub pseudonim. Sau poate pentru că nu au timp să citească. Sau poate pentru că nu au obişnuinţa s-o facă. Din păcate, am întâlnit mult prea puţini intelectuali printre medici. Am pacienţi cu nivel de instruire mediu cu care am discuţii infinit mai interesante decât cele cu colegele mele, după ce ne-am epuizat subiectele “profesionale”.
Cum se manifestă latura mea “artistică” în relaţia cu pacienţii? Aş zice că mă ajută să fiu mai deschisă la suflet, mai empatică cu suferinţa lor, mai atentă la detalii, mai implicată, altfel spus. Mulţi dintre ei mă consideră o persoană extrem de blândă şi răbdătoare, când în realitate sunt taman pe dos; dar în relaţia cu ei, sunt aşa cum mă simt ei.

May 20th, 2010 at 8:08 am
 18 

Sarutmana doamna Melania Bancea! As avea o intrebare pentru dumneavoastra, din curiozitate pentru ca ma aflu intr-un fel intr-o situatie similara, banuiesc. Ce au mostenit copii dumneavoastra: inclinatia catre arta sau catre stiintele exacte. Va multumesc anticipat

May 20th, 2010 at 3:38 pm
 19 

@Adrian Chiliban
Puţin din amândouă. Fiul meu este un excelent informatician, iar fiica mea e specializată ca traducător din limba engleză, deşi momentan lucrează ca funcţionar public.
Şi totuşi… Am avut surpriza să aflu despre fiul meu că citeşte poezie, deşi nu părea să aibă deschidere spre aşa ceva. Fiica mea, pe de altă parte, a simţit nevoia să facă cursuri de fotografie artistică, pasiune căreia îi dedică o mulţime de timp şi energie.
Cred că, în mod instinctiv, copiii îşi copiază părinţii, şi în bine şi în rău. Dacă îi văd citind, li se iscă curiozitatea pentru cuvântul scris. Dacă îi văd cu ţuica-n nas, cea pentru licorile bahice. Dacă-i văd făcând sport, vor fi adepţii exerciţiilor fizice.
Chiar şi atunci când au impresia, dorinţa sau teribilismul de a-şi dori să nu-şi imite părinţii, vor constata peste ani că le-au “moştenit” schemele de gândire şi preferinţele.

May 20th, 2010 at 3:39 pm
 20 

“in boala te poti manifesta cu decenta…”, ati afirmat intr-un articol publicat pe blogul dumneavoastra. Mentineti acest crez si in privinta creatiei literare?

May 20th, 2010 at 10:06 pm
 21 

@atum
Da. Încerc să nu depăşesc graniţele pe care le-aş vrea respectate şi de alţii. Asta nu înseamnă că nu există şi scene mai “fierbinţi” în cărţile mele, dar am încercat să le fac să nu semene a Sandra Braun. :)

May 20th, 2010 at 10:07 pm
 22 

Va multumesc pentru raspuns! Insa nu faceam referire in mod neaparat la acest sens al cuvantului “decent”… ci mai degraba la conceptul de inhibare a fluxului natural al gandurilor si sentimentelor asternute pe hartie. Anumite persoane aleg sa se autocenzureze.

May 20th, 2010 at 10:08 pm
 23 

@atum
Îmi cer scuze. Am luat-o ad litteram! :)
Nu mă autocenzurez. Scrisul înseamnă sinceritate la urma urmei. Dacă n-o practici, se simte. Am ajuns scriitor printr-o întâmplare, dar nu vreau să mă trasform într-o anecdotă sau un munte de plictiseală. Când nu voi mai avea nimic de spus, nu voi mai scrie.
Am mers odată la munte împreună cu soţul meu, la o cabană de vânătoare. Am stat acolo două săptămâni, în condiţii de vis. “Te tot plângi că n-ai condiţii de scris!” mi-a zis el zâmbind. “Uite, aici ai de toate; e linişte, de gătit o face Mariţa, eu o să merg la pescuit, aşa că n-o să te încurc, deci eşti liberă să faci ce vrei!” Şi am făcut… un mare plici! Am scris trei povestiri de care şi acum mi-e ruşine să-mi amintesc. Nu se poate scrie la comandă. Scrii când musteşti… când lucrurile pe care vrei să le spui îşi cer dreptul la exprimare. De obicei asta mi se întâmplă când sunt foarte ocupată cu altceva, aşa că nici nu ştiu cum reuşesc să le pun pe hârtie sau pe computer. Şi mai e ceva: după aceea, oricât m-aş strădui să le schimb forma, realizez că tot cea iniţială, “mitraliată”, cum îi spun eu, e cea potrivită.
Deci, nu, nu mă cenzurez.
(Mamă, ce mult am vorbit, dar, pentru numele lui Dumnezeu, nu cereţi unei prozatoare să se exprime succint! :D )

May 20th, 2010 at 10:09 pm
 24 

Desi medicina reprezinta profesia dvs., totusi sunt curioasa in care dintre variatele domenii in care activati simtiti ca excelati? Care este cel mai aproape de sufletul dvs.?

May 20th, 2010 at 10:10 pm
 25 

@Cristina
Cred că excelez în prietenie, dacă acesta poate fi considerat un domeniu. Mă apropii destul de greu de cineva, dar când reuşesc, acela ştie că se poate bizui pe mine până în pânzele albe. Cer un singur lucru în shimb: reciprocitate. Iert uşor, dar nu uit.
Medicina mă atrage în continuare, cu toate limitările ei şi lipsurile cu care se confruntă, dar parcă mi-e mai dragă literatura, atât ca cititor, cât şi ca scriitor. Şi nu în ultimul rând, bloggeritul, ca orice pasiune nouă. :) E un univers fantastic de flexibil, în care fiecare poate găsi un domeniu care să-l atragă. Deşi virtual, poate naşte prietenii adevărate. Am reuşit să mă întâlnesc deja, în viaţa reală, cu trei dintre comentatorii care intră pe blogul meu şi vreau să vă spun că a fost o experienţă fantastică, deşi am fost destul de reticentă la început.

May 20th, 2010 at 10:11 pm
Iulian
 26 

S-a intamplat vreodata ca editorul dvs. sa intervina/modifice textele originale? (poate pentru a fi mai “pe gustul” publicului tinta)

May 20th, 2010 at 10:19 pm
 27 

@Iulian
Nu. În schimb am avut adevărate “meciuri” cu lectorul meu, un domn de etnie maghiară. Când m-a anunţat editorul că ne vom întâlni şi mi-a spus numele lui, am replicat: “Cum o să mă înveţe româneşte un maghiar, oricât de bun ar fi!?” Vreau să vă asigur că am avut ce învăţa de la Feri. Încă mai am! Mi se întâmplă să am dispute cu diverse persoane asupra sensului intim al unui cuvânt sau expresii, şi, după ce epuizez argumentele din DEX, apelez la instanţa supremă care este el. Nu m-a dezamăgit niciodată până acum. :)
Feri face sugestii doar. Întotdeauna de bun simţ. Dar nici pe acelea nu le respect întotdeauna, decât atunci când simt că sunt “de acolo”, din cartea pe care o scriu…
Îl pot considera mentorul meu, deşi nu acceptă să-l numesc aşa. Modestia lui şi camaraderia pe care mi le arată de ani întregi mă ung la suflet, dacă mă pot exprima neacademic. :)

May 20th, 2010 at 10:20 pm
Beatrice
 28 

Arghezi spunea : “Cartile sunt prieteni reci dar siguri”

Oare tinerii isi mai (re)gasesc sacralitatea prin intermediul lecturii?

May 20th, 2010 at 10:34 pm
 29 

@Beatrice
Da. Unii dintre ei. Şi o să vin şi cu un argument, pe care îl am sub ochi săptămânal, fiind şi medic de intreprindere al bibliotecii din oraş: sălile de lectură sunt ticsite de tineri. Şi la secţia “Împrumuturi” e plin de ei. Poate nu atât de mulţi cât erau pe când televiziunea nu devenise atât de acaparatoare ca acum, dar încă sunt destui. Şi-mi creşte sufletul când îi văd: cuminţi, liniştiţi, curăţei, cu ochii sclipind de inteligenţă. :)

May 20th, 2010 at 10:35 pm
Diana
 30 

Puteti sa faceti un top 5 al scriitorilor favoriti?

May 20th, 2010 at 10:38 pm
 31 

@Diana
1. Gabriel Garcia Marquez
2. David Lodge
3. Haruki Murakami
4. Salman Rushdie
5. Mark Twain

May 20th, 2010 at 10:39 pm
Alexandru
 32 

Pledati pentru modul subiectiv sau cel obiectiv in privinta scrierii?

May 20th, 2010 at 10:56 pm
 33 

@Alexandru
“Pledez” pentru obiectivitatea oglindită subiectiv! :)

May 20th, 2010 at 10:57 pm
Vladut
 34 

Cum adica “poţi fi singur şi în mijlocul celei mai mari aglomeraţii umane”?

May 20th, 2010 at 11:01 pm
 35 

@Vlăduţ
Doar tu cu gândurile tale… Iscate uneori tocmai de această aglomeraţie. Nu ţi s-a întâmplat să-ţi aştepţi, de exemplu, prietena/iubita/soţia să-şi facă cumpărăturile la Mall şi să te pierzi în mulţime, să o observi, să remarci anumite lucruri, să te amuzi poate, şi totuşi să fii singur, doar tu cu gândurile tale; să nu simţi nevoia să vorbeşti cu nimeni, doar cu tine?… Sau să te afli în mijlocul unei petreceri şi să te pierzi înt-o amintire iscată de chipul cuiva sau de o melodie?… Sau într-un tren aglomerat, făcând o călătorie lungă, şi tu să macini în minte o problemă care te preocupă, căreia îi cauţi rezolvarea?… Sau, sau, sau. Pot da o mie de exemple. :)

May 20th, 2010 at 11:02 pm
 36 

Orice om are nevoie de un refugiu, de “lumea aia ideală din capu’ tău”, cum mi-a zis mai demult un prieten, un loc doar al tău în care să te poţi retrage când ai nevoie, când simţi că nu mai faci faţă sau când, pur şi simplu, ai obosit un pic.

Spre deosebire de alţii, medicii au şi mai mare nevoie de un astfel de refugiu în care să se “cureţe” nu numai de bubele lor, ci şi de ale pacienţilor lor.

Ăsta să fie refugiul dv. ?
“Curăţare” prin proză ?

May 20th, 2010 at 11:03 pm
 37 

@Geko
Ai intuit perfect! Eşti medic cumva? :)
La cabinet te încarci zilnic cu suferinţa oamenilor, dar şi cu poveştile lor de viaţă, care sunt de cele mai multe ori triste. De altfel, ascultându-i, am ajuns la o concluzie care poate că nu este adevărată: privite retrospectiv, majoritatea istoriilor personale sunt aşa; iubirile mor, copiii pleacă de acasă, prietenii te lasă de izbelişte, vecinilor nu le pasă, străinilor nici atât. E multă singurătate în viaţa lor. Şi nu autoimpusă, ci izvorâtă din înstrăinare, indiferenţă, egoism…

May 20th, 2010 at 11:04 pm
Ana-Maria
 38 

Nu priviti publicarea gandurilor personale ca pe o oarecare.. “blasfemie”?

May 20th, 2010 at 11:20 pm
 39 

@Ana-Maria
Nu. Dacă aş fi convinsă de faptul că doar eu gândesc aşa, aş zice că nu e reprezentativ pentru oameni şi m-aş abţine să le public. Dar cred că asemeni mie mai sunt şi alţii şi că glasul lor ar trebui să fie auzit cumva. Nu mă consider purtătoarea lor de cuvânt, ci un reprezentant al turmei, care a apucat la microfon, cum s-ar spune. :)

May 20th, 2010 at 11:26 pm
Vladut
 40 

Foarte frumos formulat! Da, este adevarat… Patesc asta zi de zi. Poate ca nu am constientizat… Va multumesc pentru aceasta excelenta punere in cuvinte a unei trairi..aparent banale!

May 20th, 2010 at 11:27 pm
 41 

@Vladut
Cu plăcere. Nici nu ne dăm seama cât de deosebiţi suntem în “banalitatea” noastră! :)

May 20th, 2010 at 11:33 pm
Ovidiu
 42 

Nu ati mentionat, sau am omis eu… dar vreau sa-mi satisfaceti urmatoarea curiozitate: In ce “compartiment” al medicinii profesati? Din ce am citit am inteles trebuie sa fie ceva putin inrudit cu psihiatria, domeniul de la care ati pornit.

May 20th, 2010 at 11:38 pm
 43 

@Ovidiu
Sunt medic de familie. Când mi-am ales specialitatea, a trebuit să ţin seama de cel puţin două lucruri. 1. Copiii mei erau mici pe atunci şi soţul meu destul de ocupat ca să poată sta cu ei. 2. Am o fire mai independentă şi nu suport şefii, ori în spitale sau policlinici, oricât de “mare” ai fi, tot ai pe cineva deasupra ta care să-ţi frece ridichea. :)
Dacă ar fi fost alte condiţii, probabil că aş fi ales medicina internă, pntru că nu-mi place să tratez părticele din oameni, ci pe ei ca întreg.

May 21st, 2010 at 12:01 am
costin
 44 

Cum comentati, dna. Bancea, atat-de-mediatizata lozinca “Tutunul dauneaza grav sanatatii”?

May 21st, 2010 at 12:07 am
 45 

@costin
No comments! :D :D :D

May 21st, 2010 at 12:23 am
Maria.S
 46 

Va citez:
« „O autobiografie” (…) carte pe care n-ar trebui s-o rateze niciun intelectual.»
Puteti sa ne dati, va rog, doua-trei argumente?

May 21st, 2010 at 12:30 am
 47 

@Maria S.
In acceptiunea mea, un intelectual este un om care isi imbogateste mereu mintea si are deschidere si spre alte domenii decat cel profesional. Cartea Agathei Christie mi se pare o foarte reusita cronica subiectiva a Angliei sfarsitului de secol al XIX-lea si a primei jumatati a secolului trecut. Autoarea se fereste de atitudini moralizatoare, concluzive, rezumandu-se de regula sa descrie ce isi aminteste, evitand chiar sa revada locurile despre care vorbeste, pentru a nu-si altera perceptia. Si, nu in ultimul rand, cred ca merita sa fie citita si doar pentru extrem de reusita parabola a soricelului cel viteaz. :)

May 21st, 2010 at 12:31 am
romina
 48 

Buna dimineata,
* Din ciclul Top5 lansat mai sus, puteti nominaliza si cinci compozitori?
* Apoi tot atatea carti de salvat de la o exterminare model “Fahrenheit 451″?

May 21st, 2010 at 1:57 am
 49 

@romina
Top 5 compozitori? sa vedem…
1. Ludvig van Beethoven
2. Amadeus Mozart
3. Eduard Grieg
4. Ciprian Porumbescu
5. Bruce Springsteen

May 21st, 2010 at 1:58 am
 50 

@tot romina, ca la a doua am uitat sa raspund :)
1. Un veac de singuratate – G. G. Marquez
2. Trei pe doua biciclete – Jerome K. Jerome
3. Padurea norvegiana – Haruki Murakami
4. Pamantul de sub picioarele ei – Salman Rushdie
5. Ce mica-i lumea – David Lodge

May 21st, 2010 at 1:59 am
 51 

Daca tot suntem la capitolul topuri, care sunt preferintele tale in materie de muzica (nu clasica)? Top 5.

May 21st, 2010 at 2:00 am
 52 

@Blanche Neige
1. Knock on Heaven’s Door – varianta celor de la Guns ‘N Roses
2. No surrender – Bruce Springsteen
3. Nuro Shavo – Hara
4. Me and Bobby Mc Gee – Janis Joplin
5. Inventame – Marco Antonio Solis

May 21st, 2010 at 2:01 am
Br.in.dusa
 53 

De ce tocmai:
1) acest anotimp –vara– ales pentru “numele de scenă”? (e un fel de poveste despre o marmotă care înveleşte ciocolată? Ăhă, siguuur că da!);
2) acel animal feroce ales pe post de avatar? (sau are legătură cu mâţa care zgârie rău?)

May 21st, 2010 at 9:18 am
 54 

@Br.in.dusa
Nu as putea zice ca am avut un model anume. Cred ca din fiecare am luat cate ceva la modul ca anumite lucruri citite mi-au ramas in memorie, m-au urmarit… le-am “rumegat”, cum s-ar zice. Am avut insa numeroase situatii cand, citind ceva, imi ziceam: “Uite, cartea asta as fi vrut s-o scriu eu!” Sau: “Ce titlu fantastic i-a gasit!” Nu sunt invidioasa, doar uimita! De altfel, mi-am impus sa nu scriu cand sunt sub influenta puternica a unei carti, pentru ca sigur as copia stilul autorului ei, involuntar. Exista acest mimetism printre scriitori. Poate ca de aceea se ajunge si atat de usor la plagiat…
Silavaracald a fost prima expresie care mi-a venit in minte cand a trebuit sa-mi aleg un nume de comentator pe blogul Dailycotcodac. Poate pentru ca-mi place mult expresia :”Sa ne fie bine si la vara cald”. Daca as psihanaliza un pic asta, as ajunge la concluzia ca este, la urma urmei, un semn de optimism. Iar pisica aceea furioasa a fost singura imagine care mi-a placut cand mi-am facut avatarul. Am ales-o si pe ea instinctiv, ceea ce poate spune, din nou, ceva despre mine. :)

May 21st, 2010 at 10:20 am
 55 

Mel, mie imi placi mai mult cand intri in rolul de scriitoare decat atunci cand esti sefa de sindicat, cand te prinzi in joaca cu noi. :D Cartile tale au prea putin umor, aproape deloc, fata de cum ne-ai obisnuit tu cand stam la taclale pe bloguri. Te-ai gandit sa scrii o carte cu povesti, o colectie de povestiri din astea mai vesele?

May 21st, 2010 at 10:40 am
 56 

@Ciprian
Sa-i lamurim si pe ceilalti despre ce e vorba, ca nu toata lumea stie.
Exista un blog colectiv despre care am mai vorbit: Dailycotcodac.ro. Merita vizitat daca vrei sa-ti descretesti fruntea. Dupa un timp, o parte dintre comentatorii lui nemultumiti de anumite lipsuri ale blogului si chiar de atitudinea uneori prea sugubeata sau delasatoare a capului rautatilor de acolo, Julius Constantinescu, s-au constituit intr-un sindicat de lupta impotriva “tiraniei”. Premiera mondiala: blog cu sindicat! Contestatar la culme! Care a reusit sa-si impuna punctul de vedere pe blogul-mama! :) Bineinteles ca nu puteam lipsi de acolo, asa ca am fost numita purtatoarea lui de cuvant. Ne-am facut si blog: cotcodacii.ro. De acolo este si acel “cotcodaci” din adresa mea de blog, pentru ca am un subdomeniu din el.
Am precizat toate acestea pentru ca pana sa intru pe acel blog, ma consideram o persoana cu un simt al umorului mediocru spre slab. Adica gust umorul practicat de ceilalti, dar nu il produc, daca pot spune asa. Intrata insa in sarabanda aceea a comentatorilor, am descoperit despre mine ca pot spune si lucruri de care sa se amuze lumea. De aceea zic ca din orice experienta poti invata ceva, chiar si din una ludica. :) (Tocmai am emis o cugetare, vai mie! :) )
Ca sa-ti raspund la intrebare: da, am de gand sa adun textele care mi se par mai reusite si sa le public intr-un volum. De altfel, cand mi-am facut blog, voiam sa fie unul privat, un fel de maculator in care sa adun toate scrierile mele care erau prin computer, vraiste. N-am apucat inca sa fac asta pentru ca dialogand cu prietenii mei, mereu imi veneau alte si alte idei de postari, asa ca iata-ma-s aici! :)

May 21st, 2010 at 11:13 am
Ioana L.
 57 

Ce scriitori si care dintre operele acestora v-au servit ca inspiratie pentru creatia literara personala?

May 21st, 2010 at 2:06 pm
 58 

@Ioana L.
Scriitorii i-am menţionat la punctul 31. Scrierile la punctul 50. De influenţat sunt sigură că au făcut-o, dar nu-mi dau seara în ce măsură. Cu toţii suntem o sumă şi, uneori, o esenţă a diverselor tipuri de influenţă. Probabil că singurul om care a scris ceva absolut original a fost cel care a încrustat primele imagini pe peretele unei peşteri. Din acel moment încolo, ceilalţi au făcut mereu şi mereu referinţă la el.

May 21st, 2010 at 2:07 pm
 59 

Cu atatea activitati, mai ramane timp liber? Cum alegeti sau aveti posibilitatea sa il petreceti?

May 21st, 2010 at 2:08 pm
 60 

@Maria
Timp liber? Ce e ăla!? :D
Acum, serios: nu prea am, dar îmi fac. Pur şi simplu închid telefonul, televizorul şi computerul şi fac lucrurile pe care le fac toţi oamenii: mă întâlnesc cu prietenii, hoinăresc, merg la teatru, citesc, mă joc cu nepoţeii mei, grădinăresc sau pur şi simplu stau şi privesc cum creşte piatra aceea din grădină, cum zicea Anjin San în “Shogun”.

May 21st, 2010 at 2:09 pm
Andrada
 61 

Credeti ca blogging-ul va reprezinta substituentul scrierii literare in viitorul mai mult sau mai putin apropiat?

May 21st, 2010 at 2:21 pm
 62 

@Andrada
În mare măsură, da. Tot plimbându-mă prin blogosferă, am constatat cât de mulţi oameni “au condei”… mult mai mulţi decât cei publicaţi de către edituri… şi mult mai talentaţi decât majoritatea celor din urmă. Dacă ar aduna cineva tot ce se scrie bine pe bloguri, cred că ar face un tom uriaş, variat ca un caleidoscop, în care fiecare ar avea ceva interesant de citit.

May 21st, 2010 at 2:22 pm
Stefan F
 63 

Desi realizez ca este o intrebare fortata sau nepotrivita. As vrea sa stiu parerea specialistului! Ce sfat parintesc i-ati da unui tanar aflat la inceput de drum, care ia in considerare posibilitatea de a studia medicina?

May 21st, 2010 at 3:24 pm
 64 

@Ştefan F.
Să o facă. Merită! Lucrurile nu vor sta mereu atât de rău ca acum în medicină. Chiar dacă decidenţii noştri din sănătate nu ştiu sau nu vor să aducă asistenţa medicală la nivelul necesar, vor fi forţaţi de către organismele europene s-o facă.

May 21st, 2010 at 3:25 pm
Mihai Vălean
 65 

Dialog între generaţii. Cum vedeţi dumneavoastră intercondiţionarea generaţiilor? Mai precis, care ar fi principalele valenţe care definesc raporturile dintre generaţii? Se modifică ele peste secole sau rămân în principiu aceleaşi? Vă mulţumesc.

May 21st, 2010 at 11:11 pm
 66 

@Mihai Vălean
În esenţă, cred că raportul dintre generaţii, care de multe ori este de fapt un conflict, este la fel acum ca la începuturi. Este normal să fie aşa. Se schimbă doar forma de manifestare. În unele culturi este mai făţiş, în altele mai estompat, dar de existat, există. În felul lui, este motorul evoluţiei umane. Dacă noua generaţie doar o copiază pe cea veche, o putem considera ratată. Şi mai cred ceva: că din conflictul acesta, dacă au minte, vor avea de învăţat ambele părţi. :)

May 21st, 2010 at 11:12 pm
Ankuta
 67 

Fiica dv. traduce din engleza.
Dumneavoastra cu ce limbi straine cochetati?

May 22nd, 2010 at 12:06 am
 68 

@Ankuţa
Ştiu destul de bine franţuzeşte, mediocru englezeşte şi am rudimente de limbă sârbă şi maghiară.

May 22nd, 2010 at 12:07 am
Florin
 69 

Domnul Costinas v-a intrebat daca “le preferaţi pe cele (aşa-numite) sălbatice, ori pe cele gata deprinse cu omul şi casa acestuia?” facand referire la animale. Eu va intreb: Ce parere aveti despre cainii salbatici care bantuie Bucurestiul (si poate nu numai acest oras) si care par ca incet-incet vor ajunge sa domine omul? Considerati ca autoritatile abordeaza in mod corect problema? Ce masuri ati lua in aceasta situatie? Tineti cont de faptul ca zi de zi, oamenii ajung la spital in urma ranilor provocate de aceste fiare. Strazile nu mai sunt de mult sigure si nu numai din cauza animalelor bipede, s-ar parea.

May 22nd, 2010 at 12:15 am
 70 

@Florin
Câinii aceştia sălbăticiţi ar trebui trataţi ca în ţările civilizate: să fie adunaţi în adăposturi şi să le fie acordată o perioadă de graţie în care să poată fi adoptaţi, după care, în caz de eşec, să fie eutanasiaţi. Simplul fapt că-i castrează şi apoi le dau din nou drumul pe străzi nu-i va face mai puţin agresivi faţă de om. Şi spun toate astea ca posesoare a doi câini, pe care îi iubesc şi-i îngrijesc.

May 22nd, 2010 at 12:31 am
MGM
 71 

Dacă ar fi să vă descrieţi în două versuri, cum ar suna acestea? Bunicul meu a fost medic chirurg şi îmi spunea adesea că medicina e poezie: dacă o faci bine salvezi suflete!

May 22nd, 2010 at 12:41 am
 72 

@MGM
… învăţ, încă mai învăţ,
într-un fel, sunt la început de drum, chiar dacă mă sfârşesc într-o fundătură.

May 22nd, 2010 at 12:42 am
Mihai Vălean
 73 

Mulţumesc pentru răspuns.
Mai am o curiozitate: Pe la începutul celui de-al optulea deceniu (1971-1972, dacă nu mă înşel), Marin Sorescu numea poezia românească „o Americă” ce încă îşi aşteaptă descoperitorii.
Credeţi că se poate spune la fel despre proza românească de astăzi? Mai avem ce descoperi sau ar trebui reinventată?

May 22nd, 2010 at 12:42 am
 74 

@Mihai Vălean
Pot vorbi despre ea doar în calitate de cititor, ne-având valenţe critice de specialitate. Ştiu doar că am citit cu plăcere şi interes multe din paginile lui Mircea Cărtărescu, Simona Tache, Bogdan Suceava, Eugen Ovidiu Chirovici ş.a.
Loc pentru mai bine există întotdeauna. Deci, cred că mai avem ce descoperi, nu trebuie s-o reinventăm. :)

May 22nd, 2010 at 12:43 am
Ana
 75 

Multumesc pentru dedicatiile din primul comentariu (acela rezervat :) ): daliile sunt preferatele mele, iar Strauss m-a uns la inima.

Doamna Melania: “la 40 şi ceva scriitor şi ziarist”; ati putea detalia putin aceasta din urma preocupare?

May 22nd, 2010 at 2:01 am
 76 

@Ana
Aveam exact 40 de ani când am început să scriu. Abia atunci am reuşit să-mi fac timp de mine, copiii fiind deja măricei. Probabil că se şi acumulaseră întrebările, se conturau unele răspunsuri… Scrisul mă ajuta să mă limpezesc, să mă echilibrez, să mă încarc, să pot privi cu seninătate în viitor. Soţul meu mi-a făcut cunoştiinţă cu poeta şi publicista Silvia Obreja, fiind convins că ne vom împrieteni. A avut dreptate. Silvia trăia din şi prin scris. Era o femeie frumoasă în toate sensurile. Până atunci citisem oarecum haotic. Ea mi-a sistematizat lecturile şi m-a ajutat să descopăr autori noi, incitanţi. Toate acestea la un loc m-au dus încet şi sigur spre masa de scris.
Ziaristă am devenit tot din cauza ei. Era redactor-şef la un săptămânal numit Jurnalul de Mureş, care avea şi o rubrică medicală. La început m-am rezumat la articolele de specialitate, după care, văzând că am o oarecare îndemânare în ale scrisului, m-a pus să fac interviuri cu personalităţile urbei, cronică subiectivă de carte… chiar şi un reportaj despre o trupă de stripări… A fost faină perioada aceea. M-a scos din mine, aş putea spune… din universul casnico-profesional şi m-a aruncat în lume. Şi mi-a plăcut! :)

May 22nd, 2010 at 11:46 am
Marian
 77 

Pentru o vacanta de vis: preferati plaiurile mioritice sau straine?

May 22nd, 2010 at 1:09 pm
 78 

@Marian
Le prefer pe cele mioritice, deşi doar Dumnezeu ştie de ce! :)
Mă decid greu să plec în străinătate; am angoase legate de felul în care mă voi simţi acolo, deşi întotdeauna odată ajunsă în locul respectiv, m-am bucurat de ce am văzut, am gustat specificul local, m-au interesat oamenii, felul cum vorbesc, gesticulează, se îmbracă…
Asta sunt: prefer incursiunile in interior decât în exterior. :)

May 22nd, 2010 at 1:10 pm
Pink Sloyd
 79 

“…poate şi pentru că scriu sub pseudonim”
?
Nu este acesta numele dv. real?
?
Care este avantajul folosirii unui nume de imprumut atunci cand semnezi o carte?
?

May 22nd, 2010 at 1:23 pm
 80 

@Pink Sloyd
Doar prenumele este real. Numele, nu. Vine de la o poreclă a bunicului meu din partea mamei. Pentru că erau mai multe familii cu acelaşi nume în sat, se diferenţiau prin porecle. Bunicul era “Niculai al Băncii”. Şi asta nu pentru că ar fi fost vreun om bogat… aş zice că dimpotrivă. :)
Avantaj? Nu ştiu. Am încercat doar să-mi protejez familia de penibil în cazul în care s-ar fi dovedit că sunt o scriitoare de doi bani. De altfel, cred că numele este nereprezentativ în raport cu prenumele, care te însoţeşte de la naştere şi până la moarte. În cazul femeilor, în plus, de obicei numele se schimbă măcar o dată în viaţă: la măritiş. E de împrumut, cum s-ar spune, ori de lucrurile împrumutate trebuie să ai mai mare grijă decât de cele personale. :)

May 22nd, 2010 at 2:06 pm
Mica
 81 

Doamna Melania (a lui Neculai al Bancii ;) – ah, ce-mi place asta!) va multumesc pentru raspunsurile pe care le-ati dat, asa in general, si in special pe cele pe care le-ati dat intrebarilor puse de mine (raspunsuri apropiate de ceea ce ma ateptam sa-mi raspundeti. Nu degeaba 1/2 mea, citindu-va, a constatat ca avem multe in comun, mai putin medicina si literatura ;) . Desi, la medicina eu “ma pricep” f. bine, in calitate de pacient, si nu englez ;) . Si as avea atatea de spus, sugerat, comentat etc. de am devia in alta dezbatere!! Ceea ce, poate, nici n-ar fi foarte rau, odata sau alta data si intr-un alt cadru. Ma gandesc ca dintr-o dezbatere deschisa, sincera, cu cartile pe masa, purtata chiar in spatiul virtual, in pseudo-anonimat, “confruntare” argumentata pacient – doctor, cineva ar putea trage concluzii si apoi dispune masuri in asa fel incat sa ne fie cat mai bine si unora si altora.)

Am zis mai sus doctor si nu medic pentru ca am o buna prietena, neuro-psihiatru, care are o vorba: Medici sunt multi, dar daca ai noroc intalnesti si cate un doctor.

Mai aveam o seama intreaga de intrebari. La unele am gasit raspunsurile in ceea ce le-ati raspuns celorlalti “intervievatori”. Alte raspunsuri mi-au starnit alte curiozitati:

1. Ardeleanca si din nascare?
2. Daca am inteles eu bine, in blogosfera v-ati gasit “vocatia” de “lider sindical”. Daca in activitatea de zi cu zi, medicina, ar fi sa alegeti intre lider sindical sau decident (eventual ministru de resort) pe ce parte a baricadei v-ati vedea? De ce?
3. Indiferent de raspunsul la intrebarea nr.2, care considerati ca sunt masurile necesare pentru imbunatatirea/functionarea normala (daca nu suntem prea pretentiosi ca sa ne dorim normalitate!) a medicinei (macar la nivel de medic de familie, care, in opinia mea, e veriga esentiala pentru prevenirea imbolnavirilor si controlul sanatatii – la nivel de masa.)
4. Pentru ca tot e in pregatire marsul gay, as intreba specialistul: cat din orientarile sexuale, exhibate sau nu, asumate sau nu, tin de “gena” si cat de “moda”, senzational, curiozitate etc.
Tin sa mentionez ca sunt o persoana toleranta, respect libertatile oricui — indiferent daca e vorba de orientari sexuale, religioase, politice etc. — atata timp cat nu-mi sunt afectate libertatile mele, pe care stiu sa le tin in frau.

N-am terminat, dar ma opresc aici.
Cu multumiri anticipate pentru raspunsurile despre care stiu ca vor veni prompt. As dori, daca se poate, sa n-o dam in politica, aflandu-ne aici pe un teren apolitic.

Inca o data multumesc.

May 22nd, 2010 at 6:41 pm
 82 

@Mica
Curios, dar şi eu simţeam -urmărindu-vă comentariile- că semănăm foarte mult. :)
Încerc să răspund.
1. Da. Mama e din Munţii Apuseni, tata, de lângă Deva, eu, născută în Hunedoara.
2. Tot lider sindical. Mi s-a propus odată o funcţie de director în cadrul Casei de Sănătate şi am refuzat, pentru că ştiam că numirile sunt politice şi implică un contraserviciu pe care nu eram dispusă să îl fac. Şi-apoi munca cu (scuze de cacofonie!) hârţoagele nu prea mă atrage.
3. Mulţumesc pentru aprecierile la adresa medicilor de familie, aceste Cenuşărese ale sistemului medical românesc. La modul ideal, medicii ar trebui plătiţi precum vechii tămăduitori chinezi, adică pentru munca de prevenire a bolilor, nu pentru cea de tratare a lor. :) Ştiu că nu se poate aşa, dar măcar să fie încurajată munca şi devotamentul, şi nu recurgerea la subterfugii şi chiar la minciună. Ştiaţi că, de pildă, medicul nu este plătit decât pentru tratarea a două episoade PE AN ale unei boli acute? Un copil, de pildă, care face de trei-patru ori în douăsprezece luni o faringită acută, nu poate fi raportat ca şi consultaţie reală decât de două ori, pentru celelalte episoade medicul fiind obligat să scrie un diagnstic fals (laringită, amigdalită, adenoidită etc.) ca să-i poată prescrie reţetă?
Pe scurt, dacă medicii ar fi plătiţi pentru numărul de consultaţii efectuate şi conform cu competenţa lor, lucrurile ar sta mult mai bine decât acum.
4. Cred că majoritatea cazurilor de homosexualitate este genetică sau rezultantă a unor situaţii excepţionale cum ar fi coabitarea timp îndelungat într-un univers unisex (închisori, armată, internate etc.) Cea practicată experimental, din curiozitate sau pentru a fi în pas cu moda este de obicei bisexualitate, persoana respectivă revenind, de cele mai multe ori, după epuizarea curiozităţii, la un comportament heterosexual.

May 22nd, 2010 at 7:35 pm
Andreea
 83 

Nu va deranjeaza cand sunteti la o petrecere si comesenii isi aduc aminte de toate bolile pe care le-au avut, le au sau cred ca le au si va solicita tam-nisam o consultatie intre ciorba si felul al doilea? :)

May 22nd, 2010 at 10:56 pm
 84 

@Andreea
Şi încă cum! Dar îmi aduc aminte de anecdota următoare şi mă calmez:

Un medic celebru se săturase să tot fie consultat în probleme de sănătate de către comesenii lui, aşa că odată, când a fost abordat în acest sens de vecinul lui, l-a întrebat:
-Dar dumneavoastră, cu ce vă ocupaţi?
-Sunt inginer constructor de avioane, a răspuns acela.
-Da? Atunci faceţi-mi şi mie, vă rog, unul acum!

De obicei răspund la o întrebare, din politeţe, după care încep să-i chestionez şi eu pe ei şi să le cer sfaturi, în funcţie de meseria fiecăruia. :)

May 22nd, 2010 at 11:24 pm
 85 

Deşi sloganul “Regulile sunt făcute pentru a fi încălcate” mi se pare de-a dreptul inept, iată că de data asta îl transpun eu în fapt: în primul comentariu (acela rezervat, da) scriam că singurele mele intervenţii (în zona comentariilor) vor fi strict de ordin tehnic. N-am să mă ţin de promisiune şi intru în vorbă:

Ca să fii un medic bun, bănuiesc că este obligatoriu să-ţi placă oamenii.
Facem un exerciţiu de imaginaţie şi presupunem că un mare artist contemporan ar ridica un monument dedicat OMULUI şi v-ar reveni dv. onoarea de a scrie câteva cuvinte la baza acestuia. Care ar fi mesajul?

May 22nd, 2010 at 11:31 pm
 86 

@Dan
Cred că este cea mai grea întrebare de până acum. Am învăţat că dacă cineva a spus un lucru într-o formă care mi se pare perfectă, nu are rost să încerc eu mai-mult-ca-perfectul! ( :) )
Sub acel monument aş pune doar “If”-ul Lui Rudyard Kipling.

May 22nd, 2010 at 11:32 pm
Solomon
 87 

Stimată doamnă dr.,
La câte întrebări şi teme de discuţie aţi fost supusă, mi-e cam greu să mai găsesc ceva ce nu a fost încă tratat. Totuşi, văzând astă seară de pe ce meleaguri vă trageţi, nu pot să mă abţin. Sunt născut în Apuseni, plecat de mic (de, războiul), pripăşit acum în Bucureşti, mă mândresc cu obârşia, lucru pe care încerc să-l imprim şi fiilor mei.
Pentru scrierea cărţilor dv. vă inspiraţi din viaţa şi frumuseţile zonei Apusenilor? Dacă nu aţi făcut-o până acum, v-aţi gândit la aceasta pe viitor, desigur după nişte vizite acolo unde natura e încă prea puţin afectată de “binefacerile “civilizaţiei.

Şi totuşi o întrebare: cum reuşiţi ca după orele de serviciu să rezolvaţi multiplele probleme pe care calitatea de soţie, mamă, gospodină la care se mai adaugă grădinăritul, să vă rămână timp şi pentru odihnă, dar şi pentru scris. Trag concluzia că sunteţi foarte expeditivă în tot ce faceţi, fără însă a trata superficial vreuna din preocupări.
Mă gândesc că profesiunea de medic v-a format astfel ca să ascultaţi cu toată atenţia şi cu răbdare pacienţii şi, vorba dictonului, să vă grăbiţi încet.

Felicitări d-lui Dan pentru inspiraţia de a aduce interviul cu dv. în atenţia cititorilor “ziarului”, cât şi dv. pentru nivelul la care se ridică răspunsurile la comentariile/întrebările cititorilor.
Vă doresc sănătate multă şi spor în toate activităţile dv.
Cu această ocazie am aflat cine se ascunde sub pseudonimul SILAVARACALD. Vă mulţumesc.

Solomon
May 23rd, 2010 at 12:17 am
 88 

@Solomon
Salut în dumneavoastră un “consătean”! :)
Nu m-am gândit în mod special, pentru că -de fapt- mare parte din ce am scris îşi trage seva de acolo. De pildă, “mama-Bună” din romanul pe care nu l-am publicat încă, este după modelul bunicii mele de acolo. Ca şi fragmentul din postarea următoare: …copilărie, cu pădurea ta cu tot…

Nu ştiu ce va fi în continuare. Poate că voi scrie, poate că nu. Dacă mi-aş propune cu tot dinadinsul s-o fac, este posibil, mai degrabă, să nu, după cum am povestit mai sus. Nu pot scrie la comandă, chiar când aceasta vine de la mine. :)

May 23rd, 2010 at 12:18 am
Leo
 89 

În ce perioadă din trecut v-ar fi plăcut să trăiţi şi de ce?

May 23rd, 2010 at 1:47 am
 90 

@Leo
Nu cred că mi-ar plăcea să fi trăit într-o perioadă din trecut, având în vedere condiţia femeii. Bine, aş putea face un exerciţiu de imaginaţie şi aş alege, spre exemplu, Roma antică; dar atunci trebuie să-mi daţi voie să-mi aleg şi categoria socială din care aş vrea să fac parte, pentru că o ipostază de sclavă sau aparţinătoare a păturii de jos nu mă atrage nicidecum. :)
Dacă aş putea călători în timp, prefer să trăiesc peste 50-100 de ani! :)

May 23rd, 2010 at 1:48 am
Dan Albulescu
 91 

Un exerciţiu de percepţie: găsiţi mai jos 9 termeni şi o sintagmă; vă rog să descrieţi într-un singur cuvânt pe fiecare (cea dintâi imagine pe care v-o inspiră ele la o primă lectură):

– ceaslov

– zimbru

– pasiune

– şurubelniţă

– Nichita

– ocean

– hemoglobină

– caleidoscop

– Băileşti

– Fata morgana

Vă mulţumesc.

May 23rd, 2010 at 2:09 am
 92 

@Dan Albulescu

ceaslov: cărturar
zimbru: ancestral
pasiune: ardere
şurubelniţă: brr!
Nichita: Stănescu
ocean: nesfârşit
hemoglobină: sânge
caleidoscop: bâlci
Băileşti: NeaMărin (aici am trişat, că nu-mi ieşea un singur cuvânt)
Fata Morgana: iluzie

(Grea încercare! Am nevoie de cuvinte ca de aer, şi dumneavoastră mi-aţi cerut să fac un exerciţiu sintetic, deşi eu l-aş fi preferat analitic. :) )

May 23rd, 2010 at 2:10 am
Carmen B.
 93 

Doamnă Melania,

dacă nu te numeşti Blandiana, Pârvulescu, Mălăncioiu sau Cărtărescu, Dinescu, Djuvara, Liiceanu, Manolescu, Pleşu, se poate trăi astăzi numai din scris?

May 23rd, 2010 at 2:31 am
 94 

@Carmen B.
Nu. Nici nu încerc. De altfel, cred că nici cei de mai sus nu trăiesc din scris, ci din renumele lor.

May 23rd, 2010 at 2:32 am
Daniela Iordache
 95 

Nicolae Steinhardt despre Ileana Mălăncioiu:

Aferim, femeie!
Curajoasă. Aspră. Le vede, le ştie, le spune. Şi cu suflet de muiere sensibilă, simţitoare. Suflet adânc, colţuros. Da, asta admir: o tărie inteligentă (foc) şi totodată accesibilă milei, duioşiei (indirecte). Am calificat-o: o Antigona ducându-l pe Oedip de mână, dar o Antigona cu suflet de Electra (şi de Ecaterina Teodoroiu).

Cât din descrierea aceasta vi se potriveşte, doamnă Melania Bancea?

May 23rd, 2010 at 6:56 am
 96 

@Daniela Iordache
Aş da dovadă de îngâmfare dacă aş spune că toate?
Probabil că da, aşa că le voi alege doar pe cele mai pregnante: femeie, aspră, sensibilă, simţitoare, suflet adânc, colţuros. :)

May 23rd, 2010 at 8:51 am
 97 

Încalc pentru a doua oară autoimpusa regulă a tăcerii (v. com.#1) şi propun, în premieră la Inte®viurile de la 5, o seară liniştită, fără alte întrebări, consacrată exclusiv dedicaţiilor muzicale: pentru invitată, pentru comentatori, pentru cititori sau pentru cine doriţi dvs. În calitate de gazdă, am să încep eu:

Ştiu că l-am mai oferit si cu alt prilej, dar ce să fac dacă îmi place în mod deosebit? O superbeţe de poem, Valţul rozelor de Alexandru Macedonski, şi o interpretare de excepţie:

May 23rd, 2010 at 7:53 pm
Mica
 98 

@silavaracald

Alaturi altor multumiri pentru raspunsuri, pun un “consatean” de-al domniei voastre, tot in semn de multumire:

precum si intrebarea daca va place/ascultati folclor?
Daca da, aveti un minitop5 cu preferinte?

Recunosc, din cand in cand ma strecor, usurel, ca sa nu creez panica :) pe blogul Dvs. (am ras ca proasta de una singura cand am citit “Ce vina au ele?” – nu indraznesc sa deranjez cu ceva comentarii pentru ca am vazut ca acolo sunteti intr-un club select, de cunoscuti, si n-as vrea sa fiu un nepoftit care “se baga in seama”, ma multumesc cu amuzamentul) si-am citit despre balul insurateilor, la care ati fost participanta eveniment care n-are sare si piper fara “cantec, joc si voie buna”.
Asta-i motivul intrebarilor de mai sus.

May 23rd, 2010 at 8:31 pm
 99 

@Mica
Poţi comenta, Mica, pentru că nici ei nu se cunosc între ei, dar s-au împrietenit, rând pe rând, şi se simt acolo ca într-un club. Uneori nici nu-mi simt lipsa sau nu mă prea bagă în seamă. :)
Da, îmi place muzica populară. Pe locul întâi, mereu şi mereu, Maria Tănase. Urmată îndeaproape de Sofia Vicoveanca, Maria Lătăreţu, Grigore Leşe şi Ioan Bocşa. “Zorile” lui îmi plac mai mult decât cele ale lui Furdui Iancu. Să vedem dacă reuşesc să dau un link într-acolo. :)

May 23rd, 2010 at 8:41 pm
 100 

Şi am uitat să-i mulţumesc lui Sir Dan pentru “valţ”. În contrapartidă, un tango! :)

May 23rd, 2010 at 8:44 pm
Mica
 101 

@silavaracald

1. Comentariu la “Ce vina au ele!?”
La mine “catea” rimeaza cu vuitTOANELE. :)
2. Fiecare cu “zorile” lui.

Si ca sa fac un mix:

May 23rd, 2010 at 8:53 pm
J.J.
 102 
Tuturor, un emotionant remember:

May 23rd, 2010 at 8:54 pm
Solomon
 103 
De unde titlul interviului? Ce semnificaţie are?
Cu mulţumiri, Solomon
May 23rd, 2010 at 8:59 pm
 104 

Se ştie că două oglinzi puse faţă în faţă creează iluzia bizară de infinit; imaginea reflectată se reproduce fără încetare, până la infinit.
Intenţia mea a fost următoarea: să “aşez” într-una dintre oglinzi medicul şi în cealaltă scriitorul, iar imaginile reflectate să ne dezvăluie şi celelalte calităţi ale invitatei, cel puţin la fel de importante precum cele două menţionate. Cele două “oglinzi” nu se exclud reciproc, ci dimpotrivă, sunt complementare şi multiplică la infinit individualitatea!
Asta mi-am propus, nu ştiu în ce măsură am şi reuşit dar, cu ajutorul energicilor noştri comentatori, vom ajunge cumva la liman. :)

May 23rd, 2010 at 9:00 pm
Mica
 105 
Oricand Janis Joplin … si la vara cald.

Pot sa o consider dedicatie?
May 23rd, 2010 at 9:06 pm
 106 

@Mica
Şi la mine, tot cu vuitoanele rimează! ;)
@J.J.
Drept în suflet m-ai nimerit! :)

May 23rd, 2010 at 9:06 pm
Mica
 107 

@silavaracald
Ca d-aia si radeam ca proasta-n targ.
Iar rimele imi veneau instant, precum ness-ul, si pt. celelalte animaloaie (care cu ce rimeaza!!! :) )

Superba inocenta pustiului cu iapa.

May 23rd, 2010 at 9:13 pm
 108 

@Mica
Unde mai pui că a făcut-o din iubire! :)

May 23rd, 2010 at 9:24 pm
 109 
Întotdeauna mi-au plăcut unguroaicele.
Acum am aflat şi de ce:

May 23rd, 2010 at 10:05 pm
Mica
 110 

De ce tocmai Calusarii? Pentru ca azi sarbatorim, e duminica Rusaliilor.

“Când spui Rusalii, te gândeşti la Căluşari” si simti “mireasma frunzelor de nuc”, zicea Irina Nicolau.
Si tot ea ne amintea ca: “Rusaliile sunt şi ele o sărbătoare a cărei dată se socoteşte după Paşti. Cad în fiecare an la 50 zile după Paşte şi la zece zile după Înălţare. Sărbătoarea durează trei zile. Prima dintre coincidenţe cu sărbătoarea religioasă numită Pogorârea Duhului Sfânt. În calendarul ortodox, de la această zi, care poartă şi numele de Duminica Mare, se numără celelalte duminici. În calendar scrie: prima duminică după Rusalii, a doua, a treia… Atenţie, anul se sfârşeşte şi în cel care urmează găsim a nu ştiu câta duminică după Rusalii. Care Rusalii? Cele din anul precedent. A doua zi de Rusalii coincide cu sărbătorirea Sfintei Treimi. Cu Marţea Rusaliilor, sărbătoarea se încheie.”

Ma intreb, si intreb (retoric) oare cata lume stie care-i “povestea” Căluşarilor, dincolo de dansul Căluşarilor care este cunoscut ca spectacol de export de maxim succes?

May 23rd, 2010 at 10:24 pm
 111 

@Mica
M-am informat, pe scurt, şi am aflat că e un dans cu scop catharsic, care se execută în săptămâna de dinaintea Rusaliilor.
Mai multe nu ştiu, decât că am citit undeva că, de fapt, e mai mult ţigănesc decât românesc.
Chiar mă interesează să aflu mai multe! :)

May 23rd, 2010 at 10:35 pm
Mica
 112 

Pentru ca si pentru mine a fost o noutate si pentru ca poate mai sunt si alti “curiosi” am sa apelez tot la un text al Irinei Nicolau (fost folclorist, eseist, director al Muzeului Ţăranului Român, din pacate “plecata”):

“Grupul de Căluşari se constituie după un ritual foarte strict, care diferă enorm de la o zonă la alta. Constantă este rigoarea cu care trebuie executat ritualul şi faptul că, odată devenit căluşar, omul trebuie să rămână în ceată câţiva ani (uneori nouă). În grup există roluri precise: căluşarii, vătaful, mutul şi muzicanţii. Din recuzită nu lipsesc: steagul, bâtele, clopoţeii, ciocul din blană (uneori sabia şi biciul). Dacă se întâlnesc două cete de căluşari, este lege că trebuie să se lupte. Cei învinşi devin supuşii învingătorilor. Dacă cineva moare în această bătaie, legea este ca justiţia să nu intervină. S-a renunţat la asta demult.
Pentru modul în care se leagă Căluşarii, iată, în rezumat, o variantă:

Legământul Căluşarilor
Vătaful îşi alege oamenii dintre tinerii care joacă bine. Le propune să devină căluşari şi, cei care acceptă, îşi întăresc promisiunea dând vătafului un ban. De Ispas (Înălţarea), deci cu zece zile înainte de Rusalii, se întâlnesc într-un loc ferit după ce au trecut mai înainte pe la nouă izvoare şi nouă hotare. În locul unde se opresc trebuie să se întretaie trei drumuri. Vătaful le leagă pe braţe panglici şi la fluierul picioarelor curele cu clopoţei. Se aşează în cerc. Invocă pe Irodioasă, patroana lor, ca să le fie în ajutor. Vătaful îi stropeşte cu apă, apoi le cere să ridice bâtele şi să le ciocnească de trei ori.
Bâtele sunt făcute din lemn de stejar, au înălţimea unui stat de om, măciulie la capătul de sus şi ferecătură la cel de jos, care este mai subţire.
Vătaful le porunceşte să se ducă acasă fără să privească înapoi. Îi avertizează că este singurul care poate să le desfacă legământul. Le mai spune că nu trebuie să se uite să ceară ajutorul Irodiesei ori de câte ori joacă şi, mai ales, când li se dă de mâncare, să arunce sub masă o bucată pentru ea…
Transcriu din altă variantă textul de legământ pe care trebuie să-l pronunţe căluşarii:
Jocul căluşarilor se compune din foarte multe figuri, pe care le dictează vătaful. Ce putem înţelege noi, orăşenii, când auzim? Căluşarii înţeleg. Steagul este o prăjină înaltă, ajungând uneori la cinci metri, pe care n-o împodobesc singuri. După unele informaţii se duc la o babă vrăjitoare. Aceasta leagă de prăjină o basma albă care trebuie să fi aparţinut unei femei rele. Femeia rea trebuie să fi murit însă cu această basma pe cap. Vrăjitoarea descântă steagul, îi pune căpăţâni de usturoi. Se spune că în urmă descântecului, usturoiul miroase şi mai tare. Tot ea le dă căluşarilor cu steagul peste nas, ca să ia putere. Dacă steagul ar fi ţinut aplecat, ar muri toţi căluşarii din ceată. Steagul se înfige în pământ în timpul nopţii şi este păzit.
Căluşarii joacă pe la casele oamenilor. Nu pe la toţi, la oamenii care au ce să le dea. Cei care n-au, vin la gard şi se uită. Căluşarii sperie copiii cu ciocul şi îi iau la joc ca să fie sănătoşi. Dau femeilor usturoi de la brâu şi din steag. Ce primesc pe la case împart in fiecare seară, frăţeşte.
Rolul lor cel mai important este acela de vindecători. Oamenii despre care se crede că au o boală provocată de Iele sunt prezentaţi căluşarilor. Tratamentul diferă de la o zonă la alta. Voi povesti în continuare o variantă:

Căluşarii vindecători
Bolnavul este pus în curte pe o pătură, întins cu faţa în sus şi orientat către răsărit. Căluşarii îl înconjoară. Lăutarii încep să cânte fragmente din diferite melodii, aparţinând repertoriului Căluşarilor. Bolnavul stă pe spate nemişcat. Dacă la una dintre melodii mişcă din picioare ca şi când ar dansa, muzica se opreşte. Este duminică, ceata are de mers şi la alte gospodării. Se înţeleg cu familia asupra momentului când se întorc, merg la ţintă cu melodia la care bolnavul a răspuns prin mişcări de picioare. Pun lângă bolnav o ulcică nouă plină cu apă, de toarta căreia este legat, cu fir roşu, un pui negru de găină ieşit din ou de o zi.
Căluşarii joacă. La un moment dat, vătaful ia ulcica şi puiul şi le azvârle cât poate de sus, spre cer. Oala cade, se sparge şi-l stropeşte pe bolnav. Puiul moare. Dacă nici după ce a fost stropit cu apa din ulcică bolnavul nu se scoală din boală, este semn că nu mai nimic de făcut.

O săptămână după Rusalii, deci într-o marţi, se face îngroparea ciocului sau spargerea căluşului. Ciocul are chiar formă de cioc (de pasăre), de cap de lup sau cap de cal şi este acoperit cu o blană de iepure. Mai tot timpul se poartă intr-o desagă. Când este scos la iveală, oamenii se sperie. Acum este îngropat la loc ferit. Feciorii se despart fără să privească în urmă. Este prima oară când se despart, după atâtea zile petrecute împreună. Cât timp joacă, dorm laolaltă, uneori sub streaşina bisericii.”

May 23rd, 2010 at 11:03 pm
 113 

@Mica
Extrem de interesant. Mulţumesc mult! Deci, eram cam departe de subiect! :)

May 24th, 2010 at 1:16 am
Miss Marple
 114 

Dragă Melania:
a) Ce întrebare nu a fost pusă aici, deşi aţi fi dorit să răspundeţi la ea?
şi
b) Ce întrebare nu a fost pusă aici, dar vă bucuraţi că nu a trebuit să răspundeţi la ea (ori să o ocoliţi elegant)?

May 24th, 2010 at 5:40 am
 115 

@Miss Marple
1. Cum poate influenţa arta mentalul colectiv?
2. Ghici?

May 24th, 2010 at 10:25 am
Miss Marple
 116 

1bis. Chiar credeţi că îl poate influenţa?

May 24th, 2010 at 11:33 am
Petrisor
 117 

Sunteti un medic cu experienta.
Credeti in medicina alternativa si/ sau complementara?

May 24th, 2010 at 11:48 am
 118 

@Miss Marple
Da, cred din suflet. Altfel m-aş apuca să ascult şi să cânt manele. :)

@Petrişor
Da, cred, pentru că mă confrunt cu limitele medicinei alopate. De altfel, primele medicamente s-au făcut din plante, iar primul antibiotic, Penicilina, este un mucegai. Şi-apoi, acupunctura, de pildă, e verificată de cel puţin 5000 de ani, homeopatia de alte câteva sute… Ar trebui să dau dovadă de ingustime de gândire ca să consider doar medicina bazată pe droguri de sinteză chimică soluţia pentru boli.

May 24th, 2010 at 11:49 am
A. Politik
 119 

După modelul marilor confruntări electorale (1996), vă întreb şi eu: Credeţi în zodii, doamnă Bancea?

May 24th, 2010 at 12:34 pm
 120 

@A. Politik
Cred doar în caracteristicile comune ale oamenilor născuţi într-o anumită perioadă de timp. Perioadele acestea pot fi cele stabilite de zodii, dar pot fi şi altele. Zodiacele europene sunt lunare, cele chinezeşti, anuale… Nu putem nega că oamenii născuţi iarna, de pildă, provin din mame care în prima perioadă de sarcină au mâncat foarte multe verdeţuri, s-au expus la soare în cel de-al doilea trimestru, apoi s-au bucurat de binefacerile recoltei de toamnă în cel de-al treilea. Ei, copiii născuţi din astfel de mame sunt altfel decât cei concepuţi toamna, de exemplu; au anumite predispoziţii, firi, mod de a gândi şi de a acţiona etc.
Restul sunt doar supoziţii şi chiar o încercare de manipulare. :)

May 24th, 2010 at 12:35 pm
Cristiana
 121 

Credeti ca Romania va ajunge vreodata in sincron cu restul Europei din punct de vedere cultural?

May 24th, 2010 at 12:46 pm
 122 

@Cristiana
Vreau să cred asta. Ne referim aici la România ca întreg, nu la vârfuri, la eminenţe, de care nu am dus lipsă niciodată. Şi-apoi, nici nu e sigur că din punct de vedere cultural, europeanul obişnuit este chiar un ideal spre care să tindem. Încă la capitolul “Cultură generală” ne situăm destul de bine, graţie şcolii româneşti de dinainte de a fi supusă la tot felul de reforme mai mult sau mai puţin reuşite. :)

May 24th, 2010 at 12:47 pm
Ioana
 123 

Ce cărţi rare, ori chiar interzise aţi reuşit să citiţi în ultimii ani înainte de decembrie ’89?

May 24th, 2010 at 12:53 pm
 124 

@Ioana
Dintre cele interzise, doar cea scrisă de Pacepa, care circula sub formă dactilografiată prin anumite medii. Iar dintre cărţile rare… nu ştiu la ce vă referiţi. Rar în ce sens? Număr mic de exemplare? Circulaţie restrânsă? Valoare deosebită?
În general, citeam ce se găsea în rafturile librăriilor sau ale bibliotecilor. Cărţi bune sau mai puţin reuşite, dar, dacă rămâneam măcar cu o idee nouă sau interesantă din ele, consideram că nu mi-am irosit degeaba timpul. S-a întâmplat să nu-mi meargă la suflet anumite lecturi, deşi referirile la ele erau elogioase, tot aşa cum din cărţi considerate mediocre, m-a izbit câteodată o idee, sau o formulare, sau o anumită tehnică naratorie care m-au făcut să le citesc cu real interes. Totul e relativ în domeniul acesta, cred. Ţine de emiţător şi de receptor, dar şi de starea în care eşti când le citeşti. Rezonanţa, ăsta ar fi cuvântul-cheie. :)

May 24th, 2010 at 12:54 pm
Ioana
 125 

Da, oarecum “circulaţie restrânsă”, care se găseau mai greu, la asta m-am referit atunci când am spus “rare”; cărţi de genul “Cel mai iubit dintre pământeni” sau “Ferma animalelor” – de pildă.

May 24th, 2010 at 7:14 pm
 126 

@Ioana
Am înţeles.
M-am ferit mereu să citesc cărţile “la modă”, preferând să las să treacă ceva timp până se mai “răcesc”. Şi rău am făcut câteodată. Am avut neşansa de a vedea întâi filmul “Cel mai iubit dintre pământeni”, după care n-am mai putut citi cartea. Şi e păcat, pentru că îmi place cum scria Marin Preda. Pur şi simplu impresia lăsată de ecranizare a fost atât de puternică (şi nu neapărat în sensul bun al cuvântului), încât am zis că nu vreau să retrăiesc aşa ceva citind.

May 24th, 2010 at 7:28 pm
Mica
 127 

La capitolul cultura, inca mai suntem undeva in top, prost de tot stam cu “civilizatia”, cu spiritul civic, cu asumarea, cu onestitatea, cu parolismul, cu respectul…lista poate continua (si ma refer la mase). Sunt doar cateva din carentele noastre care ne distanteaza de spiritul european.

May 24th, 2010 at 7:34 pm
 128 

Aş avea de adugat la lista doamnei Mica: toleranţa, eleganţa, discreţia, respectul şi cultivarea elitelor intelectuale. Şi, poate, o atitudine ceva mai relaxată. :)

May 24th, 2010 at 8:13 pm
Leo
 129 

Mulţumesc pentru răspunsul anterior.

“Dacă aş putea călători în timp, prefer să trăiesc peste 50-100 de ani!” ~ aţi scris vreodată sau veţi scrie proză SF?

May 24th, 2010 at 10:46 pm
 130 

@Leo
Din păcate, nu, deşi am citit destulă până acum.
Ca să scrii aşa ceva, ai nevoie de oarecare cunoştinţe tehnice, ori eu sunt pe lângă! Şi maşina o folosesc la modul următor: mă urc în ea, întorc cheia de contact şi, dacă porneşte, e bine; dacă nu, cobor şi merg pe jos sau cu autobuzul. Noroc că mi-am luat carnetul pe când nu se cereau şi noţiuni despre motor şi alte alea. :)

May 24th, 2010 at 11:00 pm
 131 

Mi se pare de-a dreptul suspectă liniştea de astăzi, aşa că lansez eu o rafală de avertisment:

Doamnă Melania Bancea,
dacă mâine ar avea loc “alegeri” :) , pentru ce aţi opta?

1. Notorietate sau recunoaştere;
2. Gazetărie ori scris ficţional;
3. India sau Columbia;
4. Toma Caragiu ori Amza Pellea;
5. Apartament la bloc sau casă pe pământ;
6. Sare ori piper;
7. Salvador Dali sau Leonardo da Vinci;
8. Dreapta ori stânga;
9. Bibliotecă sau librărie;
10. Turn de fildeş ori obşte;
11. Bogăţie sau sărăcie;
12. Virgulă ori punct;
13. Tache, Ianche sau Cadâr?

May 25th, 2010 at 9:41 pm
 132 

@Sir Dan
Păi, ce să mai facă oamenii, că numai de numărul de la pantofi nu m-au întrebat? :D
Deci:
1. Recunoaştere.
2. Scris ficţional.
3. Nea Tomiţă, deşi şi Nea Mărin mi-a plăcut mult.
4. Casă, casă, casă, casă, casă etc. :)
5. Piper.
7. Leonardo da Vinci.
8. Calea de mijloc. :)
9. Bibliotecă.
10. Obşte. Şi totuşi, nu chiar oricum…
11. Virgulă.
12. Cadâr. “Turcu plăteşte!” :)

May 25th, 2010 at 11:49 pm
 133 

Bine ziceţi, coane Fănică.
[Ba, nu! că ceva nu se potriveşte!]

Apoi să le numărăm, coane Fănică; să le numărăm: două la prefectură.
Două pe piaţa lui 11 Fevruarie…
Două la primărie…
Unul la şcoala de băieţi…
Unul… la şcoala de fete…
Unul la spital…
Două… la catrindală, la Sf. Niculae…
Două la prefectură… paispce…
?!?

[Din 13 întrebări, aţi numerotat 12 replici, care de fapt sunt doar...11 răspunsuri :D ]

May 26th, 2010 at 12:28 am
 134 

Scuze!
Am zis eu că-s o ţâră împrăştiată. Bag sama că-l sării pe 3.
Deci, India sau Columbia?
Columbia. Adică, Macondo. Adică Gabriel Garcia Marquez.

May 26th, 2010 at 8:25 am
 135 
3 ca 3, dar 11? :D
May 26th, 2010 at 9:00 am
 136 

Dragi comentatori,
“tradiţionali”, dar şi cei care aţi descoperit Zia®ul de la 5 doar cu această ocazie, vă mulţumesc pentru mobilizarea exemplară şi pentru modul magistral în care aţi susţinut şi condus interviul din punctul în care l-am lăsat eu. Vedeţi de ce prefer eu să vă invit să continuaţi dialogul prin intermediul secţiunii de comentarii? Uitaţi-vă doar la lungimea şi consistenţa răspunsurilor invitatei noastre şi imaginaţi-va că aţi fi avut în faţa ochilor un interviu cu vreo şaptezeci de întrebări şi tot atâtea răspunsuri, care s-ar fi întins pe circa 7-8 pagini! Ce credeţi, în afară de mine şi de intervievată, ar mai fi citit cineva un asemenea text? Personal cred că este mai uşor de “digerat” un astfel de stil.
Oricum, încurajat de interesul de care s-a bucurat subiectul, dar şi (nu în mai mică măsură) personajul, am să revin cu noutăţi ori de câte ori va fi necesar sau atunci când se va întâmpla ceva interesant de semnalat.

Stimată doamnă,
mulţumesc încă o dată omului-medicului-scriitorului Melania Bancea pentru prezenţa domniei sale aici, în mijlocul nostru, pentru timpul acordat, pentru cuvintele frumoase şi pline de har cu care ne-aţi onorat.
Porţile Zia®ului de la 5 vă vor rămâne necondiţionat deschise şi în viitor, pentru a continua această discuţie sau oricare alta de interes public. Mult succes şi tot binele din lume!

Dragă şilavarăcald,
îţi multumesc şi ţie pentru comentarii (atât cele actuale, cât şi cele anterioare interviului) pentru prezenţa de spirit şi talentul cu care drămuieşti cuvintele de fiecare dată.
Welcome back, anytime! ~ ca să citez din latinii clasici. :) Cu deosebită consideraţie,

Dan Costinaş

May 26th, 2010 at 9:22 am
 137 

@Sir Dan
Ce să zic!? Am rămas fără vorbe. Fac mai bine faţă criticilor decât elogiilor. Eu vă mulţumesc, şi le mulţumesc şi comentatorilor dumneavoastră care m-au pus nu de puţine ori în încurcătură. :)
@Globe-trotter
I’m back in business.
:D
(Tocmai îmi băteam capul cu răspunsul la ultima postare!)

May 26th, 2010 at 8:00 pm
 138 

P.S. (la ultimele două comentarii de mai sus): Chiar dacă mulţumirile mele şi apoi ale doamnei Melania Bancea seamănă cumva cu un fel de rămas bun, asta nu înseamnă că trebuie să vă opriţi din comentat; interviul va dispărea curând de pe prima pagină, conform algoritmului cronologic după care e setat blogul, dar îl puteţi vizita, citi, comenta oricând, pe pagina a 2-a, apoi a 3-a, a 4-a şi aşa mai departe…

May 26th, 2010 at 8:13 pm
Mihaela
 139 

Doamna doctor, ce numar purtati la halat, asta ca sa nu va intreb de pantofi?!…glumesc, evident. Ma bucur ca v-am descoperit. Am comandat una dintre cartile dvs. si astept cu nerabdare s-o si primesc (cel mai probabil se va lasa asteptata dat fiind faptul ca va trebui sa calatoreasca vreo 4000 de km.).
Spuneati intr-un comentariu: ”Din păcate, am întâlnit mult prea puţini intelectuali printre medici. Am pacienţi cu nivel de instruire mediu cu care am discuţii infinit mai interesante decât cele cu colegele mele, după ce ne-am epuizat subiectele “profesionale”.”…sotul meu are aceeasi meserie nobila ca si dvs. si ma uimeste la capitolul acesta. Am senzatia ca, daca intr-o zi voi ajunge sa fi citit la fel de mult pe cat o face el, tot voi fi c-un cap mai scunda. Cu alte cuvinte, credeam ca medicii, prin definitie, sunt frumos educati, ca nu degeaba m-am indragostit lulea, hehe.
Va doresc multa inspiratie si succes!

May 27th, 2010 at 9:32 pm
 140 

@Mihaela
Sunteti o norocoasa. Imi place sa cred ca si sotul meu tot de aceea s-a indragostit de mine. Poate ca am avut eu ghinionul sa dau mai mult peste medici care “au pus cartea-n cui”, cum se zice. Pe aici, lumea e destul de preocupata cu grijile zilei de maine ca sa mai aiba timp si de lectura. Ceea ce am spus eu despre ei, era mai mult o constatare amara decat o eticheta. :)
Banuiesc ca e vorba de “Hiatus”. Ma bucur mult s-o stiu in maini bune! Sir Dan va va comunica, daca doriti, adresa mea de email. M-as bucura foarte mult sa-mi impartasiti impresiile dumneavoastra de lectura.
Cu prietenie,
Melania :)

May 28th, 2010 at 9:47 am
Ion D. Rebreanu
 141 

Cât credeţi că vor mai exista subiecte pentru scriitori? N-au fost deja epuizate toate in ultimii 2000 de ani şi ceva?

May 29th, 2010 at 10:54 pm
 142 

@Ion D. Rebreanu
Nici pe departe! Este ca şi cum am crede că doi oameni pot fi identici. Suntem o sumă de permutări şi combinaţii, la urma urmei. Uitaţi-vă ce face muzica cu doar 7 note! :)
Deci, nu cred. Zilnic ne trec prin minte mii de poveşti, doar că n-avem timp să le fixăm sub formă literară.
Fiecare îşi are istoria lui mai mult sau mai puţin interesantă. Şi chiar aceeaşi întâmplare poate fi povestită în multe feluri, în funcţie de cel care o percepe, de unghiul din care o priveşte.
“Poveştile” se vor sfârşi abia după ce se va sfârşi lumea. Poate că nici atunci. Vor continua să hoinărească prin spaţiu, căutând urechi care să le asculte. Şi găsindu-le! :)

May 29th, 2010 at 11:19 pm

One Trackback/Ping

  1. polimedia.us/fain/    May 20 2010 / 5am:

    Zia–ul de la 5 — Blog Archive — Interviu –ntre oglinzi paralele…

    silavaracald, adica Melania….