22
Apr

Cartea vinde!

   Posted by: Dan   in Pansamente culturale

“Sexul vinde” este deja un binecunoscut cliseu; sexul vinde chiar orice: fie ca vorbim de filme, reclame, publicatii si chiar teatru! (lista este aproape nesfarsita), la o privire chiar neavizata se observa ca sexul creste audienta/ratingul/tirajul/notorietatea.

Constat cu placuta surprindere faptul ca si in Romania, Cartea vinde! Da, ati citit bine, chiar asta am vrut sa spun: cartea vinde. Ideea promotionala de asociere a ziarelor sau a revistelor cu diferite carti, in scopul evident al cresterii tirajului respectivei publicatii periodice, nu este nici noua si nici originala. Chiar pe la inceputul anilor 1990 (pe vremea celebrei “gaini cu trei picioare”, cand in Romania marile cotidiane se tipareau in tiraje de sute de mii de exemplare, iar cititorii se calcau in picioare – uneori la propriu – pentru a-si cumpara ziarul preferat), acest sistem de vanzare se nastea in Europa (Italia, Spania, Portugalia si ceva mai tarziu Franta au fost pionierii reusitului experiment). Am mai intalnit aceasta practica in Austria, Suedia si chiar in Ungaria, inainte de anul 2000.

Ma bucur foarte tare sa vad ca si presa romaneasca a adoptat aceasta tactica, chiar cu mult succes — dupa cum spun ei insisi. Pana la urma conteaza mai putin ceea ce se afla in spatele ofertei, si mai mult faptul ca tot mai multi cititori isi pot cumpara carti (in general bune) la preturi de cele mai multe ori acceptabile.

Actiunea lor de marketing are si efecte colaterale pozitive: indeamna si incurajeaza lumea sa citeasca. Ceea ce nu este rau deloc. Cotidianul, Adevarul, Jurnalul National, Saptamana financiara sunt doar cateva dintre publicatiile romanesti care ofera cititorilor carti de calitate. In urmatoarele opt zile de sambata va voi prezenta cate o oferta, asa, doar cu scopul de va indemna sa cititi mai mult si mai bine.

This entry was posted on Wednesday, April 22nd, 2009 at 00:03 and is filed under Pansamente culturale. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

2 comments so far

 1 

Sa speram ca toata lumea cumpara nu doar pentru a-si reimprospata decorul ci efectiv pentru a reciti sau citi pentru prima data texte clasice sau clasicizate. Eu ma trezesc cumparand chiar si carti pe care le am de la alte edituri nu din snobism ci pentru ca, am acest ciudat gust, o alta prezentare grafica a cartii contribuie parca la relevarea unor sensuri ascunse ale cartii nestiute pana atunci, ca si cum as sorbi un vin vechi din pahare cu un design aparte si nu din pahare de unica folosinta… (sigur nu toate ofertele de care vorbiti au un aspect grafic foarte stilizat, dar…cele de la Jurnalul National, de pilda, mi se par cele mai reusite).

April 23rd, 2009 at 23:24
 2 

Dintre cei care cumpara, cred ca cei mai multi chiar si (re)citesc cartile respective.
Ceilalti isi pot improspata decorul de la orice butic cu obiecte Feng shui (nu sunt sigur ca asa se scrie, dar se intelege) si isi vor lustrui in continuare principiile de geomantie citind tabloidele preferate.

Pentru primii, cartile sunt indispensabile vietii precum aerul si apa; pentru cei din urma, sunt mult mai importante stirile de scandal din lumea “buna”.

April 23rd, 2009 at 23:54